گزارش| کرونا اقتصاد گردشگری اردبیل را فلج کرد/ وقتی وعدهها با عمل مسئولین همخوانی ندارد
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۲۸۴۶
گروه استانها-اردبیل از دیرباز با نام و آوازه آبهای گرم شهرت گردشگری یافته است، اما اکنون کرونا با ایجاد اخلال در کسب و کارها مانعی شده تا آبهای گرم استان به سوی تعطیلی و تعدیل نیرو پیش بروند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، اردبیل به دلیل داشتن قابلیتهای گردشگری و طبیعی سالانه مقصد گردشگران داخلی وخارجی بوده که با به صدا در آمدن زنگ خطر کرونا در کشور مراکز گردشگری استان اردبیل خالی از مسافر شده است و کسب وکارها را با اخلال روبرو کرده است، اخلالی که زیانهای غیرقابل جبرانی به صنعت گردشگری استان وارد کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درحالیکه قبل از شیوع کرونا بسیاری از مسئولین از برنامهریزی جهت شکوفایی گردشگری اردبیل و ایستادن در قله گردشگری سخن به میان میآوردند، اما اکنون با قرار گرفتن استان در وضعیت قرمز به جهت نبود گردشگر مراکز گردشگری استان به سمت و سوی تعدیل نیرو و تعطیلی کشیده شد و معادله برنامههای گردشگری را که یکی از محورهای اصلی توسعه در استان اردبیل است دچار تغییر کرد.
با وجود اینکه تمامی کسبوکارهایی که از کرونا آسیبدیده بودند، به کار خود برگشتند، ولی مراکز و تاسیسات گردشگری به علت محدودیتهای کرونایی هنوز نتوانسته اند به حالت عادی خود برگردند و از آنجایی که وضعیت اشتغال در حوزه گردشگری به حالت عادی برنگشته، واحدهای گردشگری نمیتوانند با گرفتن وام جدیدی به بدهیها و کسریهای قبلی خود خاتمه دهند و شاید بتوان گفت در این میان بیشترین زیان از شیوع کرونا به صنعت گردشگری تحمیل شد.
تصمیمهای حمایتی از بخش گردشگری کافی نیست
وضعیت پیش آمده در صنعت گردشگری رئیس جامعه هتلداران استان اردبیل را نیز به سخن آورد و با بیان ایکه دولت ادعای حمایت از صنعت گردشگری را جار میزند اما حتی نمیتواند از پرداخت حقوق نیروهای خود بر بیاید، اظهار داشت: بهدنبال شیوع بیماری کرونا صنعت گردشگری بزرگترین ضربه را متحمل شده است که تصمیمهای حمایتی نیز از این صنعت قابل قبول و کافی نبوده است و همچنان فعالان این عرصه چشم انتظار مساعدتهای مسئولان امر هستند.
جعفر بذری با بیان اینکه رفتار یک بام و دو هوای مسئولان امر و متولیان حوزه گردشگری جهت تعطیلی آبدرمانی سبلان و هتل لاله بسیار تامل برانگیز است، گفت: تعطیلی دو مجموعه گردشگری هتل بین المللی لاله و آبدرمانی سبلان برند گردشگری سرعین را تحت تاثیر خود قرار میدهد و عملاً چوب حراج به آبروی صنعت گردشگری استان زده میشود.
وی افزود تعطیلی هتل لاله سرعین و آبدرمانی سبلان حرکتی بسیار عجیب و بیشتر سیاسی است که رفع تکلیف کردن برای عدم مدیریت و ضعف در اداره زیر مجموعهها تنها دلیلی میتواند برای این برنامهریزی و تصمیم غیرمنطقی باشد.
به دنبال تعطیلی مراکز گردشگری و تعدیل نیرو در آنها نیستیم
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل در رابطه به تعطیلی و تعدیل نیرو در مراکز گردشگری اقامتی استان اظهار داشت: ما بدنبال ارتقا سطح مجموعههاگردشگری هستیم و هیچگونه سخنی مبنی بر تعطیلی این مراکز به میان نیامده است.
طرحهای گردشگری سواحل مکران معطل زمین/ سرمایهگذاران کلافه شدندنماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی: توسعه گردشگری باید بر محور گردشگری اسلامی باشدتسهیلات کرونایی به فعالان حوزه گردشگری استان کردستان پرداخت میشودفلاحی با اشاره به اینکه پیگیریهای لازم برای ارائه تسهیلات حمایتی به فعالان حوزه گردشگری و کسب و کارهای متضرر در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: با شیوع کرونا شاهد کاهش شدید گردشگر از اسفندماه و رسیدن آمار به صفر در این خصوص بودیم که خسارات و آسیبهای بسیاری بر صنعت گردشگری و واحدهای مرتبط با این صنعت وارد آمد و با توجه به اینکه صنعت گردشگری در مناطق مختلف استان به ویژه در سرعین غالب است و تعطیلی مشاغل مشکلات معیشتی و اقتصادی بسیاری برای مردم آن منطقه بندبال دارد که حمایت از آنان امری ضروری است.
وی با بیان اینکه آبگرم معدنی سبلان و هتل لاله سرعین از مجموعههای مهم اقامتی و گردشگری استان بوده، افزود: مجدانه پیگیر شرایطی هستیم که این مجموعهها بدون تعطیلی و با کمترین آسیب به فعالیتهای خود ادامه دهند.
تمامی مجموعههای گردشگری با رعایت پروتکلها فعال هستند
معاون بهرهبرداری شرکت توسعه گردشگری ایران نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تمامی مجموعههای گردشگری همچنان با تلاش مضاعف و رعایت دقیق اصول و پروتکلهای بهداشتی در حال خدمترسانی به میهمانان و گردشگران هستند.
مجید قلیچخانی بیان کرد: شرکت توسعه گردشگری با وجود شرایط بحرانی حاکم بر صنعت گردشگری که همواره بصورت درآمد-هزینه اداره میشود، تاکنون هیچ یک از مجموعههای گردشگری تحت پوشش خود در سطح کشور را تعطیل نکرده است.
وی با بیان اینکه شرکت توسعه گردشگری به عنوان یک بنگاه اقتصادی هیچ بودجهای از محل منابع عمومی دولت دریافت نمیکند، گفت: هیچ تصمیم و نیتی برای تعطیلی و یا تعدیل نیرو در هتل لاله و آبدرمانی سبلان نداریم و در فکر توسعه و پیشرفت این دو مجموعه هستیم.
گردشگری بیشترین و مهمترین دلیل روی پا ایستادن و توسعهیافتگی استان اردبیل است که اکنون با طولانی شدن شرایط کرونایی حاکم، صنعت گردشگری متحمل خسارت هنگفتی شده که تأثیرات آن نیز به این زودی رفع نخواهد شد.
چنانچه حمایتها در این زمینه بهشکل واقعی انجام نگیرد تاثیرات منفی این ویروس صنعت گردشگری استان را با خسارات جبران ناپذیری روبرو خواهد کرد که ارتقای تعاملات و همکاریهای بخش دولتی و خصوصی لازمه ی این امر است و ما امید داریم مسئولین امر با اندیشیدن چارهای بتوانند به تحقق شعار اردبیل 1400 بر قله گردشگری دست یابند.
نسرین آذرکیش
انتهایپیام/131/ی
منبع: تسنیم
کلیدواژه: آبدرمانی سبلان توسعه گردشگری گردشگری استان مراکز گردشگری حوزه گردشگری صنعت گردشگری استان اردبیل تعدیل نیرو مجموعه ها هتل لاله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۲۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن میشود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟
بخشی از کیفیت متوسط نون خ در فصل پنجم فدای شعارهای گنجانده شده در فیلمنامه شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی را قربانی شعار میکند.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق- دنبالهسازی سریالهای موفق به تاسی از فصلبندی مجموعههای غربی، در چند سال اخیر، در سیما و شبکه نمایش خانگی باب شده است. برخلاف مجموعههای غربی که فصل سوم یک سریال با کیفیتتر از فصل اول آن است، مهمترین ویژگی ساخت سریالهای چند فصلی در ایران این است که با افزایش فصلها با یک ریزش مخاطب و افت کیفی و دراماتیک مواجه خواهیم بود.
دنباله سازی در حوزه سریال، در دورهای که تلویزیون مخاطب استانداردی داشت، تبدیل به رویه شد. با ریزش مخاطبان جعبه جادو در سالهای اخیر، ساخت سریالهای چند فصلی مجموعههایی نظیر زیرخاکی و نون خ به نتایج معکوسی منجر شد.
دست کم در دوسال گذشته هیچ کدام از مجموعههای سیما بازتابی اجتماعی و رسانهای میان مخاطبانش نداشته (نمود مرجع شبکههای اجتماعی است) و پخش متوالی دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» آخرین تیرهایی بود که در خشاب جعبه جادو قرار گرفت، اما شلیک این دو سریال به صورت متناوب نشان داد که هر دو سریال آثار مشقی و شکست خورده هستند. این شکستهای متوالی باید مورد توجه تصمیمسازان قرار گیرد و این مهم برایشان آشکار شود که حتی ساخت احتمالی پایتخت با انواع خبرسازی در جذب مخاطب تاثیری نخواهد داشت.
با تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، سیمای ملی تلاش کرد با ادامه مجموعههایی که دستاوردهای ظاهری آنان به قبل از دوران تحول بازمیگردد، فاصله خود را با مخاطبان کمتر کند.
بر اساس این سیاست فصل چهارم «زیرخاکی» روی آنتن رفت و نکته جالب اینجاست که همزمان با پخش این مجموعه برنامه گفتوگو محور «زندگی پس از زندگی» بر اساس نظرسنجیهای منتشر شده از مخاطبان بیشتری برخودار بود.
همین سنجش آمار رسمی که توسط سازمان صدا و سیما منتشر شده نشان میدهد، پروژه افزایش فصول سریالها در شرایط کنونی، یک پروژه شکست خورده است.این سریال برخلاف فصلهای قبلی با واکنش مثبت چندانی از سوی رسانه و واکنش درخوری در بین مردم و فضای مجازی مواجه نشد.
با این حال انتظار میرفت این شکست، با پخش سریال نونخ جبران شود که عملا «نون خ» کیفیت کمتری نسبت به فصل چهارم زیر خاکی داشت .
در فصل پنجم «نون خ» دیگر ظرافتهای گذشته در شخصیت پردازی مشهود نبود. نویسنده در نگارش فیلمنامه دچار یک سردرگمی محسوس بود و نتوانست همچون فصل اول و دوم روایتی پیوسته خلق کند.
فصل پنجم نون خ از فصل سوم آن ضعیفتر بود، چون سازندگان تصمیم داشتند، موقعیتی مشابه پایتخت 3 را در قالب سریال دیگری خلق کنند. به این ترتیب نون خ هویت مستقل خود را از دست داد و عملا از حیث دراماتیک به قهقرا رفت. عدم نبود یک قصه یکپارچه با برجسته شدن تیپ های تکراری سریال و کنایهها و شوخیهای بارها تکرار شده، به ساختار این مجموعه لطمات فراوانی زد.
تیپهایی نظیر ادریس (سیروس سپهری)، روناک (با بازی صهبا شرافتی)، عمو کاووس (با بازی ماشاالله وروایی)، سلمان (با ایفای نقش کاظم نوربخش) و روژان (با بازی هدیه بازوند) هم کارکرد کلیشهای در فصل پنجم سریال داشتند.
محمود گبرلو منتقد سینما و مجری سابق برنامه هفت درباره اشکالات اشاره شده در صفحه اینستاگرام خود نوشت : چون مخاطب با نونخ از سال های گذشته ارتباط برقرار کرده، قصه را بیشتر به خاطر شخصیتها دنبال می کند. گرههای متعدد برای کشش بیشتر فیلمنامه باید وجود داشته باشد تا تماشاگر برای دنبال کردن قصه انگیزه پیدا کند. ولی گرههای فصل ۵ سطحی و دم دستی هستند.
در فصل پنجم ازدواج سلمان و شیرین، میتوانست یک اتفاق ویژه جذاب در متن سریال باشد اما مشخص نیست چرا این رویداد به خرده روایت جذابی تبدیل نشد. تنها عنصر جذابیت سریال در فصلهای متوالی این مجموعه تعارض و تقابل میان این دو شخصیت بود و ازدواج آنان منجر به از میان رفتن یکی از مایههای اصلی دراماتیک سریال شد.
قصد سازندگان بر اساس شعارهای تحول گرایان این بود که یک ایران زیبا را به تصویر بکشند اما به محض اینکه جهت سریال مسیر کرمان را با گرافیک خاصی به تصویر کشید، مسافران همران نورالدین خانزاده سروکارشان به یک طبیب معتاد به تریاک افتاد.
هر چند نمایش این وضعیت و کاراکتر طبیب، توام با کمی پردهپوشی بود، اما این بخش از سریال با اشاره به کرمان و نشان دادن یک پزشک معتاد توهینی زیرپوستی محسوب میشود.
در بخشی دیگر روایت سریال وارد شهر چابهار شد و در متن سریال تصویری وارونه از اقوام ساکن در این استان را به نمایش گذاشت. این بخش از سریال با اعتراض شدید مردم سیستان و بلوچستان در فضای مجازی مواجه شد، تا افتتاحیه رسانه ملی در سال 1403 با حاشیههایی مواجه شود.
کیفیت فصل پنجم این سریال از تمامی فصلهای آن پایینتر بود و ساختار شعار زده سریال، پس از نجات کولبران نشان میداد که سازندگان سعی کردهاند برای خوشایند تحولخواهان در سیما سریالی را تولید کنند تا حجم بالایی از شعار در متن آن در قالب مونولوگ نمود داشته باشد. بخشی از کیفیت متوسط نون خ فدای همین شعارها شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی، قربانی شعار میشود.